Painéis aceites
A Comissão Científica do Colóquio TLSAPT2020 Timor-Leste: a Ilha e o Mundo aprovou 16 painéis.
01. Timor-Leste: línguas, literaturas, letramentos e cosmovisões em debate
Alexandre Cohn da Silveira Instituto de Humanidades e Letras - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (IHL-UNILAB), BRASIL
Hérica Pinheiro Ministério do Ensino Superior, Ciência e Cultura - Timor-Leste (MESCC-TL), TIMOR-LESTE; Faculdade de Letras - Universidade de Coimbra (FL-UC), PORTUGAL
O presente painel se propõe a promover o debate interdisciplinar no que tange às questões linguísticas timorenses, em suas diversas manifestações e modalidades, observando os aspectos peculiares históricos, políticos, sociais e culturais que permeiam as dinâmicas linguísticas nas diversas regiões de Timor-Leste, bem como nas diásporas. Entende-se que os processos de letramento, ensino de línguas e multiculturalismo timorense incitam formas diferenciadas de entendimento dos processos e procedimentos linguístico-literários, bem como estão imbricados em lógicas e cosmovisões diversas das tradições ocidentalizadas e eurocentradas. O objetivo central deste painel é o debate amplo e aprofundado do diálogo entre cultura e línguas timorenses, construção de identidades e organização dos discursos que constituem, interna e externamente ao país, o que se entende por Timor-Leste e suas gentes.
Languages, Communication and National Identity in Timor-Leste
Emanuel Braz Faculdade de Ciências Sociais - Universidade Nacional de Timor Lorosa'e (FCS-UNTL), TIMOR-LESTEResistência e escrita literária no exílio
Hérica A. Jorge da C. Pinheiro Ministério do Ensino Superior, Ciência e Cultura - Timor-Leste (MESCC-TL), TIMOR-LESTE; Faculdade de Letras - Universidade de Coimbra (FL-UC), PORTUGALDescrições e interpretação de sentidos das expressões idiomáticas em língua tétum
Vicente Paulino Programa de Pós-Graduação e Pesquisa - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (PPGP-UNTL), TIMOR-LESTE; Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais - Universidade Aberta (CEMRI-UAb), PORTUGAL
Rosa da Costa Tilman Instituto Nacional de Linguística - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (INL-UNTL), TIMOR-LESTEDa poesia à narrativa do sofrimento das mulheres timorenses em Mar Meu (1998), de Xanana Gusmão
Andreia Pereira da Silva Faculdades Integradas do Norte de Minas (FUNORTE), BRASIL-MINAS GERAIS; Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), BRASILA realidade como espelho da ficção
Paulo Nóbrega Serra Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias - Faculdade de Letras - Universidade de Lisboa (CLEPUL-FC-UL), PORTUGAL; Projecto Formar, Orientar, Certificar e Otimizar - Centro de Língua Portuguesa - Universidade Nacional Timor Lorosa'e - Camões-Instituto da Cooperação e da Língua, I.P. (FOCO.UNTL-Camões I.P.), TIMOR-LESTEIlha-ficção: uma leitura multidisciplinar do espaço na obra de Luís Cardoso
Filipa Filipe Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), PORTUGAL; Projecto Formar, Orientar, Certificar e Otimizar - Centro de Língua Portuguesa - Universidade Nacional Timor Lorosa'e - Camões-Instituto da Cooperação e da Língua, I.P. (FOCO.UNTL-Camões I.P.), TIMOR-LESTE
Mariana Especiosa do Rosário Escola de Ciências Humanas e Sociais - Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (ECHS-UTAD), PORTUGAL; Projecto Formar, Orientar, Certificar e Otimizar - Centro de Língua Portuguesa - Universidade Nacional Timor Lorosa'e - Camões-Instituto da Cooperação e da Língua, I.P. (FOCO.UNTL-Camões I.P.), TIMOR-LESTEA política de Planeamento da Reintrodução e Utilização da Língua Portuguesa em Timor Leste
Quintino Manuel de Cristo Universidade do Porto (UP), PORTUGALOs tradutores timorenses e a política linguística em Timor-Leste
Paulo Henriques Universidade do Minho (UM), PORTUGAL
Rui Manuel Nascimento Lima Ramos Instituto da Educação - Universidade do Minho (IE-UM), PORTUGALA Lusofonia em Timor-Leste: entraves para uma emancipação linguística timorense
Alexandre Cohn da Silveira Instituto de Humanidades e Letras - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (IHL-UNILAB), BRASILAs diferentes representações de passado na língua tétum
Keu Apoema Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), BRASILVariedade não-dominante (VND) do Português de Timor-Leste (PTL): construção e (re)estruturação
Hanna Batoréo Departamento de Humanidades - Universidade Aberta (DH-UAb), PORTUGAL; Centro de Linguística - Universidade Nova de Lisboa (CL-UNL), PORTUGALCultura Timor e a convivência entre o português e o tétum
Maria Inês Amarante Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), BRASIL
02. Educação, Ciência e Tecnologia no Timor-Leste: leituras práxicas
Samuel Penteado Urban Departamento de Educação - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (DE-CAP-UERN), BRASIL
O contexto educacional atual de Timor-Leste é resultado de processos históricos ligados ao paradigma da apropriação/violência (Santos, 2009). Em contraponto, em meio a luta pela restauração da independência, inicia-se um processo de Educação Popular, mais especificamente no que se refere a Pedagogia Maubere, que destaca-se pelo uso de formas alternativas de educação e ação, utilizando-se de conhecimentos populares e outros advindos da ciência moderna, que se aproximam muito do que se entende por Tecnologia Social na perspectiva de Dagnino (2009), Novaes e Dias (2009) e Thomas e Santos (2016). Após a restauração da independência, surgem manifestações práxicas acerca da Tecnologia Social na sua íntima relação com a educação, que englobam tanto a educação escolar oficial, quanto o ambiente da educação popular. O objetivo da presente proposta é de externalizar e discutir essas experiências práxicas na íntima relação entre Ciência, Tecnologia e Educação.
Tecnologia Social e suas possibilidades em contexto de Timor-Leste
Irlan von Linsingen Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC), BRASILA importância do conceito de Pedagogia Decolonial na formação de professores de ciências da natureza
Suzani Cassiani Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC), BRASILEducação popular e tecnologia no Timor-Leste: o Instituto de Economia Fulidaidai-Slulu
Samuel Penteado Urban Departamento de Educação - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (DE-CAP-UERN), BRASILAlteridade e diferença no ensino de língua portuguesa em Timor-Leste: identidades culturais em foco
Renata Tironi de Camargo Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), BRASIL
Joice Eloi Guimarães Hankuk University of Foreign Studies (HUFS), SOUTH KOREA; Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), BRASILWho’s reading who? Surveying the languages of research in Timor-Leste education
Marie Quinn University of Technology Sydney (UTS), AUSTRALIAEkonomia solidária no teknolojia sosiál: refleksaun ida kona-ba dezenvolvimentu iha Timor-Leste
Samuel Penteado Urban Departamento de Educação - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (DE-CAP-UERN), BRASILLooking for the “local” in curriculum transformation in Timor-Leste
Marie Quinn University of Technology Sydney (UTS), AUSTRALIA
03. Land tenure in Timor-Leste: between resilient custom and the resurgent state
Susanna Barnes Department of Archaeology and Anthropology - University of Saskatchewan (DArch&Anth-USask), CANADA
This panel focuses on the development and implementation of Timor-Leste’s land law. While the Land Law (RDTL 13/2017) largely reflects international discourses of ‘best practice’ aimed at securing land and property rights and reducing tenure insecurity, tensions remain in relation to resilient customary practices and the resurgent state. Panelists will explore how different meanings and values relating to land and natural resources are articulated in relation to custom and the State; the contingent and contextual nature of these meanings and values and the implications of this for the implementation of land legislation.
Spoken words, written documents and grounded practices: understanding land claims from an 'analytic of assemblage'
Susanna Barnes Department of Archaeology and Anthropology - University of Saskatchewan (DArch&Anth-USask), CANADACustom-made state projects: Tara bandu in the service of governance
Laura S. Meitzner Yoder Wheaton College, USARegistration, Land Law and the Ancestors: The unexpected impacts of trying to capture rai lisan
Meabh Cryan Australia National University (ANU), AUSTRALIA; Tahan ConsultingSistema Nacional de Cadastro de Timor-Leste (SNC)
João Loução Projecto do Sistema Nacional de Cadastro - Grupo Media Nacional, Holding; ARM-Apprize (SNC - GMN-H; ARM-Apprize), TIMOR-LESTEAgentes mediadores no levantamento cadastral. Apontamentos a partir do município de Ermera
Carlos Andrés Oviedo Universidade de Brasília (UnB), BRASILThe impact of the Sistema Nacional de Cadastro (SNC) project (2014-2019)
Mariano Ferreira La’o Hamutuk, TIMOR-LESTE; Rede ba Rai, TIMOR-LESTEThe political, legal, and institutional struggles of developing the formal land tenure system of Timor-Leste
Bernardo Almeida Van Vollenhoven Institute - Leiden Law School - Leiden University (VVI - Leiden Law School - Leiden University), NETHERLANDS
04. The East Timorese Resistance: A Transnational History
Michael Leach Faculty of Health, Arts and Design - Swinburne University of Technology, AUSTRALIA
Zélia Pereira Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
Reflecting major research agendas currently being pursued in relation to Timor-Leste’s struggle for self-determination, the panel welcomes papers examining the history of the East Timorese resistance from 1975-1999, and the transnational links with state and non-state actors that helped support it. Papers examining all aspect of the domestic military and clandestine resistance are welcome; along with those examining the transnational aspects of this history, including the history of the diplomatic front.
*A organização deste painel enquadra-se nas actividades desenvolvidas ao abrigo do Projecto de Investigação “A Autodeterminação de Timor-Leste: um estudo de História Transnacional” (FCT/ PDTC/HAR-HIS/30670/2017).
‘Nations of Intent’: FRETILIN and UDT Nationalisms and the Role of Portugal
Michael Leach Faculty of Health, Arts and Design - Swinburne University of Technology, AUSTRALIA"O nacionalismo anti-colonial”: FRETILIN entre marxismo e catolicismo
Martinho G. da Silva Gusmão Departamento de Filosofia - Instituto Superior de Filosofia e de Teologia Dom Jaime Garcia Goulart (Departamento de Filosofia-ISFIT), TIMOR-LESTEThe Katuas look back. The events of 1974-1976 seen through the lenses of CAVR statements
Rui Graça Feijó Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
Madalena Salvação Barreto Investigadora IndependenteState Terrorism: East Timorese Resistance Toward Indonesian’s Biopolitical Power
Fernando Ximenes Comité Orientador 25 (CO25), TIMOR-LESTECasa dos Estudantes do Império e a formação de elites políticas transnacionais
Camila Tribess Universidade Federal da Bahia (UFBA), BRASILA reação de Portugal à invasão de Timor-Leste: entre um regresso à força e a internacionalização do problema (1975-1976)
Zélia Pereira Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGALO Papel da Igreja Católica no Processo de Independência de Timor-Leste
Maria José Garrido JornalistaTimor-Leste na Cadernos do Terceiro Mundo: Imprensa, solidariedade e resistência no Sul Global
Daniel De Lucca Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB), BRASILConstructing a Painful Past: Competing Narratives of the Indonesian Occupation
Sheena M. Harris Department of Organizational Leadership, Development and Policy - University of Minnesota (OLPD-UMN), USACourageous Diplomacy: How Timor-Leste’s Diplomatic Front Fought for Independence During the Indonesian Occupation from 1975-1999
Ariel Mota Alves Department of Political Science - St. Olaf College, USAKonis Santana, Keri Laran Sabalae, and the Sociology of the Clandestine Front
Edith Bowles Independent Researcher
05. International solidarity with the struggle for Timor-Leste self-determination
David Webster Bishop's University, CANADA
Hannah Loney School of Historical and Philosophical Studies - Faculty of Arts - University of Melbourne (SHAPS-UniMelb), AUSTRALIA
Rui Graça Feijó Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
This panel welcomes papers focusing on the international solidarity with Timor-Leste long struggle for self-determination. Solidarity was both expressed by friendly nations in their official capacity, and by grassroots, civic movements in a variety of countries.
*A organização deste painel enquadra-se nas actividades desenvolvidas ao abrigo do Projecto de Investigação “A Autodeterminação de Timor-Leste: um estudo de História Transnacional” (FCT/ PDTC/HAR-HIS/30670/2017).
The Australian Timor solidarity movement in the early years of occupation
Peter Job Australian Defence Force Academy - University of New South Wales (ADFA-UNSW), AUSTRALIAA Mirror of Suppression: how the Indonesian Solidarity Movement took East Timor as the case against the Indonesian dictator, Soeharto
Pocut Hanifah Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGALTo intervene or not to intervene? How wounded bodies affected the international decision to intervene in Timor-Leste
Marcelle Trote Martins University of Manchester, UKSolidarity with Timor-Leste in Germany: contribution throughout the years from a personal point of view
Monika Schlicher Stiftung Asienhaus, GERMANYIta Hamutuk, no se la fahe malu. Memories of the international solidarity with Timor-leste
Teresa Cunha Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL; Centro de Estudos Africanos - Universidade Eduardo Mondlane (CEA-UEM), MOÇAMBIQUEIndependence and Self-determination of East Timor through the information contained in the Barbedo de Magalhães Information System
Sofia Elisabete Nogueira Costa Universidade do Porto (UP), PORTUGALReversing the Irreversible: solidarity activism in Canada
David Webster Bishop's University, CANADAFemale solidarity in the anticolonial struggle – from Timor-Leste to Mozambique
Camila Tribess Universidade Federal da Bahia (UFBA), BRASILMemórias da Diáspora no Índico: trajetórias e narrativas da Resistência Timorense em Moçambique
Daniel De Lucca Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB), BRASILSolidariedades através do Índico – histórias e trajetórias da frente externa Timorense em Moçambique durante a ocupação indonésia
Marisa Ramos Gonçalves Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
06. Atauro peoples’ local knowledge and cultural policies. Preliminary findings of an interdisciplinary research
Kelly Silva Departamento de Antropologia - Universidade de Brasília (DAN-UNB), BRASIL; London School of Economics and Political Science - University of London (LSE-University of London), UK; Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), BRASIL
The panel aims to share results of research carried out in Atauro during the last decade, in a multi-disciplinary approach. Three particular issues are to be discussed: 1. Dynamics of production and reproduction of local knowledge and their impact on people cosmology and everyday life; 2. Cultural policies led by governance agents as the State, local leaders, non-governmental organizations, churches, among others; 3. The impact of local knowledge on the making of biodiversity and other cultural heritage. To unveil some of the complex mediations by which collective life (of human and non-human) has been negotiated in Atauro is the main objective of the panel.
Reframing culture. Assembly of God cultural policies in Ussubemassu, Atauro
Kelly Silva Departamento de Antropologia - Universidade de Brasília (DAN-UNB), BRASIL; London School of Economics and Political Science - University of London (LSE-University of London), UK; Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), BRASILClan narratives and territory in Makili, Atauro
Dominique Guillaud Institut de Recherche pour le Développement (IRD), FRANCE
Gabriel Facal Centre Asie du Sud-Est (CASE), FRANCEMusical practices and endangered heritage on the island of Atauro
Dana Rappoport Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS), FRANCE; Centre Asie du Sud-Est (CASE), FRANCEA reprodução de saberes em tempos de moeda: um estudo sobre a produção das estátuas de Ataúro para o mercado turístico
Ana Carolina Oliveira Universidade de Brasília (UnB), BRASILLocal knowledge, artisanal fisheries and conservation initiatives in Atauro Island
Ariadna Burgos Institut de Recherche pour le Développement (IRD), FRANCEContributions of local populations to the conservation of biodiversity on the island of Atauro
Laure Emperaire Institut de Recherche pour le Développement (IRD), FRANCE
Dominique Guillaud Institut de Recherche pour le Développement (IRD), FRANCE
Nicolas Césard Muséum National d'Histoire Naturelle (MNHN), FRANCECoral reef management and Tara Bandu on Ataúro Island: an ecologist’s perspective
Catherine Kim University of Queensland (UQ), AUSTRALIA
07. Timor-Leste and ASEAN: political discontents and social clashes in an (un)making ecumene
Paulo Castro Seixas Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA); Projeto FCT "As Crianças e o seu Direito à Cidade" (CRICITY)
Nuno Canas Mendes Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Instituto do Oriente - Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (IO-ISCSP-UL), PORTUGAL
Nadine Lobner Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA)
This panel is part of a CRISEA research which has been undertaken in the past two years, funded by the EU H2020 research and innovation program. Timor-Leste’s membership to ASEAN, firstly submitted in 2011, remains under observation. It is by now the longest attempt of a country to join the grouping, without any resolution in sight. We may ask how ASEAN’s centrality is played in this particular case and how the delay of admitting the small country precisely tackles the (des)integration processes of the regional grouping. The main turning points in the chronology of the political process of the ASEAN membership for Timor-Leste will be explored as internal and external discontents, considering Timor-Leste’s resistance towards the Indonesian occupation as starting point. By analyzing internal discontents, we disclose the political framework of the country. Through the external discontents, the aim is to reveal ASEAN’s perspective on the admission procedure. Furthermore, a sociological point of view regarding the admission procedure to ASEAN will be presented through three groups of interest in Timor-Leste (political actors, civil society representatives, youth). Informants’ narratives and perceptions will be outlined in order to elaborate on Inside-Outside relations in which the clash of egos in a clientelist context; the negotiation gap and the shadow of external invasion are going to be presented as main issues. Finally, international regionalism is tackled as ecumene projections in which international media, the role of states and common people play different but relevant roles. Within this context, three ideal types of “ecumene” are going to be discussed, which bring Timor-Leste’s position within a global scale into perspective.
Timor-Leste’s membership to ASEAN: The Political Process and its discontents
Nuno Canas Mendes Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Instituto do Oriente - Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (IO-ISCSP-UL), PORTUGAL
Paulo Castro Seixas Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA); Projeto FCT "As Crianças e o seu Direito à Cidade" (CRICITY)
Nadine Lobner Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA)Timor-Leste and ASEAN: inside, outside or in the middle of the game?
Paulo Castro Seixas Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA); Projeto FCT "As Crianças e o seu Direito à Cidade" (CRICITY)
Nuno Canas Mendes Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Instituto do Oriente - Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (IO-ISCSP-UL), PORTUGAL
Nadine Lobner Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA)Neighbors and kin: ASEAN as an Ecumene? Perceptions from a Timorese perspective
Nadine Lobner Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA)
Paulo Castro Seixas Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Competing Regional Integrations in Southeast Asia Program (CRISEA); Projeto FCT "As Crianças e o seu Direito à Cidade" (CRICITY)
Nuno Canas Mendes Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (ISCSP-UL), PORTUGAL; Instituto do Oriente - Instituto de Ciências Sociais e Políticas - Universidade de Lisboa (IO-ISCSP-UL), PORTUGALBeyond Readiness: Rethinking Timor-Leste’s ASEAN Membership
Ariel Mota Alves Department of Political Science - St. Olaf College, USA
08. Using visual media and creative approaches in communicating activism and struggles for social change: the case of Timor-Leste
Marisa Ramos Gonçalves Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
Vannessa Hearman Charles Darwin University (CDU), AUSTRALIA
Activism, its task of reimagining an alternative future in particular, has been bound up with creative expression and practice throughout the world. Protesters have used arts-derived forms of expression to demand social and political change, from visual formats such as photographs and posters to the performance of music and theatre. This panel examines how visual media and the arts have been deployed not only as a way to critique and contest inequitable power structures, but also to share and relate histories of activism and struggles in- and about East Timor/Timor-Leste, including in museums and educational institutions. In Timor-Leste, visual media and arts have been used to memorialise the struggle to resist colonialism, to foster a sense of national identity and to address the need to tell East Timorese histories and transmit them to younger generations. In this panel, researchers analyse how the arts and the visual media have been used in Timor-Leste to memorialise the past, to communicate histories of activism as well as how they are used in rights campaigns today. Internationally, activism in support of East Timor during the Indonesian annexation relied on visual arts such as photography, film, painting and drawing to convey something of this contested territory and help bind viewers to the plight of the people there. The research presented looks into how visual images and creative media have been used in relating experiences of activism and the telling of East Timorese histories, as well as their limitations.
Women’s contribution to Timor-Leste’s art and culture
Maria Madeira Visual Artist; ScholarCreative approaches to Intergenerational Transmission of Memory and History Education
Vicente Maia Centro Nacional Chega! (CNC), TIMOR-LESTE; Institute of Memory in Timor-Leste, TIMOR-LESTEIn the manner of being human: Gothic aesthetics and social commentary in experimental filmmaking in Timor-Leste
Vannessa Hearman Charles Darwin University (CDU), AUSTRALIAMoris Mai, o filme ensaio enquanto documento e criação que espelha lutas
Luísa Neves Soares Visual Artist; Faculdade de Letras - Universidade de Coimbra (FL-UC), PORTUGALVisual imagery in the Canadian solidarity movement for Timor-Leste
David Webster Bishop's University, CANADA
09. Uma Lulik: rebuilding houses and communities
Susana de Matos Viegas Universidade de Lisboa (UL), PORTUGAL
Lisa Palmer University of Melbourne (UniMelb), AUSTRALIA
Andrew McWilliam Western Sydney University (UWS), AUSTRALIA
The widespread reconstruction of large ancestral ritual houses, known as uma lulik (sacred house), continue to be a prominent feature of the landscape of contemporary Timor-Leste. In their distinctive diversity of architectural styles, uma lulik represent symbolically charged ritual centres for the celebration of group identity and the reproduction of social alliances that signpost a localized return to custom. In this panel we are interested in papers that approach ‘the house’ from one or more of the following inter-related perspectives. Namely; 1) The rebuilding of Uma Lulik as a continuing and widespread feature or post conflict recovery and the extent of innovation in the newly constructed built forms; 2) as focal sites for the enactment and reproduction of its membership and alliance networks; 3) as sites for communication with house ancestors and the more-than-human world to secure their protection and support; 4) as centres for local governance, and the ritual management of the agricultural cycle and the natural resources of the domain. 5) as an (elusive) representative of Timorese national patrimony and government policy making.
Soe-Malu” e “Indissolubilidade” no matrimonio barlaqueado: Reflexão para uma inculturação
Martinho G. da Silva Gusmão Departamento de Filosofia - Instituto Superior de Filosofia e de Teologia Dom Jaime Garcia Goulart (Departamento de Filosofia-ISFIT)
Matilda Maria de Fátima MártiresA origem da comunidade Tétum de Uma-Metan em Fohorem
Nuno da Silva Gomes Faculdade de Letras - Universidade de Lisboa (FL-UL), PORTUGAL; Instituto Nacional de Linguística - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (INL-UNTL), TIMOR-LESTELareira Sagrada centro purificador e regenerador do fluxo de vida na cultura timorense
Irta Sequeira Baris de Araújo Universidade Aberta (UAb), PORTUGAL; Departamento de Ensino da Língua Tétum - Faculdade de Educação, Artes e Humanidades - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (DELT-FEAH-UNTL), TIMOR-LESTE
Miguel Maia dos Santos Instituto Nacional de Linguística - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (INL-UNTL), TIMOR-LESTE; Faculdade de Letras - Universidade de Lisboa (FL-UL)Waima’a House Cultures: Material connections and risks
Lisa Palmer University of Melbourne (UniMelb), AUSTRALIAUma Lulik e escola: diálogos entre educação e “a whole way of life”
Rosiete Costa de Sousa Programa de Pós-Graduação em Educação - Faculdade de Educação - Universidade Federal da Bahia (PPGE-FACED-UFBA), BRASIL
Roberto Sidnei Macedo Faculdade de Educação - Universidade Federal da Bahia (FACED-UFBA), BRASIL; Grupo de Pesquisa FORMACCE (FORMACCE), BRASIL
Vicente Paulino Programa de Pós-Graduação e Pesquisa - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (PPGP-UNTL), TIMOR-LESTE; Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais - Universidade Aberta (CEMRI-UAb), PORTUGALTimor-Leste versus COVID-19: o agenciamento do lulik face à pandemia [Timor-Leste versus COVID-19: the lulik`s agency in the face of the pandemic]
Lúcio Sousa Departamento de Ciências Sociais e de Gestão - Universidade Aberta (DCSG-UAb), PORTUGAL; Instituto de Estudos de Literatura e Tradição - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa (IELT-FCSH-UNL), PORTUGALStatus by Design in Fataluku Uma Lulik
Andrew McWilliam Western Sydney University (UWS), AUSTRALIAChange and continuity of traditional practices and knowledge during the Indonesian Occupation in a historical perspective
Keu Apoema Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), BRASILOs dilemas da monetização externa na reconstrução das Casas em Timor-Leste
Renata Nogueira da Silva Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal (SEE-DF), BRASILAncestors, uma luliks: different perspectives and new approaches
Susana de Matos Viegas Universidade de Lisboa (UL), PORTUGAL
10. Recursos, Ambiente e Território - uma perspetiva transdisciplinar
Pedro Damião Henriques Departamento de Economia - Centro de Estudos e Formação Avançada em Gestão e Economia - Universidade de Évora (DE-CEFAGE-UE), PORTUGAL; Instituto Mediterrâneo para a Agricultura, Ambiente e Desenvolvimento - Universidade de Évora (MED-UE), PORTUGAL; Instituto de Ciências Agrárias e Ambientais Mediterrânicas (ICAAM-UE), PORTUGAL
Vanda Narciso Investigadora Independente
Os territórios são historicamente construídos, refletindo a interação entre as comunidades humanas e os recursos biofísicos, originando padrões socioeconómicos e culturais diversos. A ilha de Timor, e Timor –Leste em particular, são exemplo dessa diversidade. Nos recursos salientamos os de base geológica e os ligados aos ecossistemas naturais e seminaturais, englobando nestes últimos os sistemas agrícolas, pecuários e agroflorestais e nos primeiros os recursos minerais e energéticos. A presente sessão acolherá trabalhos que reflitam sobre o papel dos recursos no ambiente e no território e como a interacção destes factores influencia a diversidade, a cultura, o desenvolvimento e o bem-estar das populações em Timor-Leste. Assim são bem-vindos trabalhos, entre outras áreas, de geologia, energia, agricultura, florestas e ecossistemas naturais e seminaturais.
Festivities in rural households in Timor-Leste: importance and impact on well-being | As festividades nos agregados familiares rurais em Timor-Leste: importância e impacto no bem-estar
Carlos de Deus Faculdade de Ciências Sociais - Universidade Nacional de Timor Lorosa'e (FCS-UNTL)
Vanda Narciso Investigadora Independente
Maria Raquel Lucas Centro de Estudos e Formação Avançada em Gestão e Economia - Universidade de Évora (CEFAGE-UE), PORTUGAL
Maria Leonor Silva Carvalho Investigadora Independente
Pedro Damião Henriques Departamento de Economia - Centro de Estudos e Formação Avançada em Gestão e Economia - Universidade de Évora (DE-CEFAGE-UE), PORTUGAL; Instituto Mediterrâneo para a Agricultura, Ambiente e Desenvolvimento - Universidade de Évora (MED-UE), PORTUGAL; Instituto de Ciências Agrárias e Ambientais Mediterrânicas (ICAAM-UE), PORTUGALBuffalo and Coffee: Resurgence of gift exchange and commodification of livestock in Contemporary Timor-Leste
Shintaro Fukutake Sophia University, JAPANPromoting community empowerment from the bottom up - the case study of KSI in Ermera
Ann Wigglesworth Victoria University (VU), AUSTRALIA
Abel Boavida dos Santos Universidade do Porto (UP)The potential of legumes in the sustainable agriculture of cashew in East Timor
Lara Maria Aquino Guterres Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL
Maria M. Romeiras Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL; Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes - Faculdade de Ciências - Universidade de Lisboa (cE3c-FC-UL), PORTUGAL
Filipa Monteiro Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL; Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes - Faculdade de Ciências - Universidade de Lisboa (cE3c-FC-UL), PORTUGALSustentabilidade da Cultura do Cajueiro em Timor-Leste: uma abordagem de agricultura Subsistência e sistema agro-florestal
Lara Maria Aquino Guterres Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL
Maria M. Romeiras Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL; Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes - Faculdade de Ciências - Universidade de Lisboa (cE3c-FC-UL), PORTUGAL
Nuno Cortez Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL
António Mexia Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL
Filipa Monteiro Linking Landscape, Environment, Agriculture and Food - Instituto Superior de Agronomia - Universidade de Lisboa (LEAF-ISA-UL), PORTUGAL; Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes - Faculdade de Ciências - Universidade de Lisboa (cE3c-FC-UL), PORTUGALAnalysis of the well-being of rural households in Timor-Test to overcome the poverty line: an approach using ELP | Análise do bem-estar dos agregados familiares rurais em Timor-Teste para ultrapassar a linha da pobreza: uma abordagem usando PLE
Carlos de Deus Faculdade de Ciências Sociais - Universidade Nacional de Timor Lorosa'e (FCS-UNTL)
Maria Leonor Silva Carvalho Investigadora Independente
Maria Raquel Lucas Centro de Estudos e Formação Avançada em Gestão e Economia - Universidade de Évora (CEFAGE-UE), PORTUGAL
Vanda Narciso Investigadora Independente
Pedro Damião Henriques Departamento de Economia - Centro de Estudos e Formação Avançada em Gestão e Economia - Universidade de Évora (DE-CEFAGE-UE), PORTUGAL; Instituto Mediterrâneo para a Agricultura, Ambiente e Desenvolvimento - Universidade de Évora (MED-UE), PORTUGAL; Instituto de Ciências Agrárias e Ambientais Mediterrânicas (ICAAM-UE), PORTUGALA Geopolítica do Turismo em Timor-Leste: diálogos sobre diversificação econômica e autodeterminação
Ricardo Devides Oliveira Centro de Ciências Humanas e da Educação - Universidade do Estado de Santa Catarina (FAED-UDESC), BRASIL; Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo (FFLCH-USP), BRASIL
11. Developing Language and Literacy Policy in a Global Age: The Case of Timor-Leste
Marilyn Martin-Jones MOSAIC Group for Research on Multilingualism - University of Birmingham (MOSAIC-University of Birmingham), UK
Estêvão Cabral BABYLON Center for the Study of Superdiversity - Tilburg University (BABYLON-Tilburg University), NETHERLANDS
The proposed panel makes the case for critical ethnographic research into the processes involved in language-in-education policy-making in nations in the Global South, such as Timor-Leste. We argue that research of this nature allows us to take account of: (1.) the discursive and ideological challenges facing nation-states and educational institutions in developing language and literacy policy in a global age, and (2.) the specific situated ways in which globalised discursive and ideological processes shape local debates, local policy processes and pedagogic practice. In making our case, we draw on recent policy-related research of a critical ethnographic nature that has been conducted in different sectors of education in Timor-Leste. We present the findings of four studies focusing, in turn, on the sectors f primary education, teacher education, higher education and adult literacy. In 2002, Timor-Leste became the first new nation of the twenty-first century, after 24 years of occupation by Indonesia and after more than four centuries of Portuguese colonial rule. On Independence, Portuguese and Tetum (a lingua franca and the most widely spoken local language) were adopted as co-official languages and the regional languages of Timor-Leste were defined as ‘national languages’, while English and Bahasa Indonesia were designated as ‘working languages’. As in many post-colonial contexts, the government of this multilingual nation has faced challenges of a logistical, discursive and ideological nature, in implementing this language and literacy policy, particularly in the educational sector (for details, see Boon, 2019; Taylor-Leech, 2009; Cabral, 2013; Cabral and Martin-Jones, 2018). These challenges have been compounded by the expansion of bi- and multi-lateral cooperation and of the role and influence of supra-national bodies and non-governmental organisations (NGOs) operating internationally. As scholars, such as Duchêne (2009) have observed, supra-national bodies and international NGOs have become significant new sites for the production of discourses about multilingualism and about literacy, as the power of nation-states (particularly those in the Global South) has been eroded within the new global order. In this panel, we will examine different discourses about language, literacy, multilingualism, education and nation-building which have surfaced in Timor-Leste over the last decade or so in national and institutional policy-making, in policy documents produced by international agencies and in debates that have taken place in civil society. We also consider some of the ways in which local social actors, in different contexts – teachers in schools and universities, teacher educators and coordinators of adult literacy programmes – make sense of and navigate these wider discourses as they deal with the daily challenge of translating language-in-education policies into pedagogic practice. The panel draws together researchers from Australia, Brazil, The Netherlands, Timor-Leste and the United Kingdom who have been engaged in research related to language and literacy policy and practice in different sectors of education in Timor-Leste.
Constructing a common language-in-education policy: Portuguese, Brazilian and Timorese collaboration in the reintroduction of Portuguese in Timor-Leste
Alan Silvio Ribeiro Carneiro Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), BRASILFrom language-in-education policy to language practices in local classrooms: A linguistic ethnographic study in primary schools in Timor-Leste
Ildegrada da Costa Cabral University of Birmingham, UNITED-KINGDOMTetun akadémiku: University lecturers’ role in the intellectualisation of Tetum
Trent Newman University of Melbourne (UniMelb), AUSTRALIA
12. Military Occupation and Sexual Violence against Women in Timor-Leste: A Search for Historical Justice and Healing
Akihisa Matsuno Osaka School of International Public Policy - Osaka University (OSIPP-Osaka University), JAPAN
Violence in wartime has a gender-specific dimension. Sexual violence is used in a war situation, often systematically, as a weapon or an instrument of war. Such violence may constitute a war crime or a crime against humanity, and often has lasting impact on the survivors and their families. But the plight of the survivors are often paid too little attention in the post-war process, and their experiences and their struggle are often given too little space in the history written later. Women in Timor-Leste experienced various forms of sexual violence in two periods of military occupation by the Japanese and by the Indonesians. Stories of the victims and survivors have been made available through reports and books, albeit in a limited scale, and their calls for justice and measures to address their immediate needs have been known through statements, activities and media reports. The panel presents results of a decade-long research into the Japanese military sexual slavery system in Timor-Leste during the Second World War. The panel also reports on lingering effects of sexual violence from the Indonesian occupation period on the survivors to this day. Then, the panel examines sexual violence of the two periods from a comparative perspective and discusses state responsibility, the global movement against impunity, and the importance of solidarity with the Timor-Leste women's struggle against violence.
The Japanese military sexual slavery system: violence against women as a policy of military occupation
Akihisa Matsuno Osaka School of International Public Policy - Osaka University (OSIPP-Osaka University), JAPANVoices of Timorese survivors from the Japanese military’s sexual slavery system: Calling for Truth and Justice
Kiyoko Furusawa Department of Economics - Tokyo Woman’s Christian University (Department of Economics-TWCU), JAPANAfter the CAVR: sexual violence survivors' struggle for equality, justice and healing
Maria Manuela Leong Pereira Asosiasaun Chega! Ba Ita (ACbit), TIMOR-LESTEMethodology. How to talk about Gender, Poverty and Violence in relation to Timor-Leste?
Clíonadh O'Keeffe Independent Researcher; Gender Justice Activist; Humanitarian WorkerSexual Violence against Women as a Global Issue: solidarity for justice
Mina Watanabe Women's Active Museum on War and Peace (WAM), JAPAN
Eriko Ikeda Women's Fund on War and Peace, JAPAN; Women's Active Museum on War and Peace (WAM), JAPAN
13. Ensino a distância: Experiências e Práticas de Ensino a Distância em Timor e Portugal
Darlinda Moreira Universidade Aberta (UAb), PORTUGAL
Este painel tem como objetivo refletir sobre o Ensino a Distância online e sobre a sua transferibilidade e implementação em diferentes ambientes educativos em tempos de pandemia. Juntando docentes da Universidade Aberta de Portugal e da Universidade Nacional de Timor Lorosa’e apresentam-se propostas e modelos para os processos de ensino e aprendizagem, em especial o Modelo Pedagógico Virtual da Universidade Aberta e partilham-se experiências e práticas atuais de ensino a distância, a partir dos quais se abordam assuntos tais como: ferramentas e desenhos de unidades curriculares de matemática e estatística; as redes sociais como espaços formais e informais para práticas online; a influência dos contextos e das necessidades locais na disseminação do ensino digital; a forma como o ensino superior timorense aplica o ensino à distância em especial nos tempos de covid-19.
Desafios do ensino a distância: reflexões sobre a sua aplicação pelas instituições do ensino Superior de Timor-Leste em tempos de Covid-19
Irta Sequeira Baris de Araújo Universidade Aberta (UAb), PORTUGAL; Departamento de Ensino da Língua Tétum - Faculdade de Educação, Artes e Humanidades - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (DELT-FEAH-UNTL), TIMOR-LESTEOnline teaching and learning in the time of covid-19: a new experience for Timor Leste
Therese Nguyen Thi Phuong Tam Faculdade de Ciências Sociais - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (FSC-UNTL), TIMOR-LESTEEnsinar Matemática e Estatística a distância
Pedro Serranho Departamento de Ciências e Tecnologia - Universidade Aberta (DCeT-UAb), PORTUGALDa flexibilização e adaptação à inovação pedagógica em tempo de pandemia na UNTL: fazer do estado de emergência um impulsionador de mudança pedagógica
Céu Baptista Departamento de Ensino de Educação Física e Desporto - Faculdade de Educação, Arte e Humanidades - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (DEEFD-FEAH-UNTL), TIMOR-LESTE
Luís Almeida Centro de Investigação e Intervenção Educativas - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - Universidade do Porto (CIIE-FPCE-UP), PORTUGAL; Centro de Investigação, Formação, Inovação e intervenção em Desporto - Faculdade de Desporto - Universidade do Porto (CIFI2D-FADE-UP), PORTUGAL
Teresa Silva Dias Centro de Investigação e Intervenção Educativas - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - Universidade do Porto (CIIE-FPCE-UP), PORTUGAL; Centro de Investigação, Formação, Inovação e intervenção em Desporto - Faculdade de Desporto - Universidade do Porto (CIFI2D-FADE-UP), PORTUGALPráticas Online: contextualizadas e inclusivas
Daniela Melaré Barros Departamento de Educação e Ensino a Distância - Universidade Aberta (DEED-UAb), PORTUGALFundação Oriente em Timor-Leste no Facebook: imaginários em construção?
Luis Gustavo Guimarães Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas (FE-UNICAMP), BRASIL
14. Memorialisation and History in Timor-Leste: Beyond a nation-building narrative, towards the knowledge of plural histories?
David Webster Bishop's University, CANADA
Marisa Ramos Gonçalves Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
Memorialisation and historical research projects have been thriving in Timor-Leste in recent years, after a period of relative absence of Timorese authorship in historical research and memorialisation projects since the country regained independence in 2002. In the initial years of independence, historical research, curriculum development and archives/museums projects were mostly undertaken by foreign researchers or with significant external support. More recently, a movement for the 'timorisation' of historical production and memorialisation has gained momentum. History in Timor-Leste, as elsewhere, is key to developing nationalist foundational histories and mobilising contemporary political projects. The national narrative has focused on the history of resistance against Indonesian occupation. Since 2014, several Timorese oral history research and writing initiatives have attempted to go beyond nationalist narratives, focussing on the role and histories of women, the younger generations and the diasporas. This panel invites presentations which discuss and reflect on methodological aspects and challenges, archives and memorialisation practices, themes under-researched or absent in the research, writing, and teaching of history in Timor-Leste. We privilege themes which critique and go beyond official historical narratives, presenting works which bridge the absences in the historical knowledge, by bringing to the fore plural narratives interconnecting the local, national, regional and international dimensions of the history of Timor-Leste.
Negosia Poder Memorializasaun Iha Timor-Leste | Negotiating the Power of Memorialization in Timor-Leste
Hugo Fernandes Centro Nacional Chega! (CNC), TIMOR-LESTE; Institute of Memory in Timor-Leste, TIMOR-LESTEThe Evolution of Women’s Emancipation Movement In The Struggle of National Liberation
Nuno Rodriguez Tchailoro Independent ResearcherMoris loroloron no feto Timoroan nia rezisténsia iha kolonializmu no okupasaun okos | Everyday Lives and Resistance of East Timorese Women under Colonialism and Occupation
Rogério Sávio Centro Nacional Chega! (CNC), TIMOR-LESTEChallenges of memoralisation. Remembering the Dead in Timor-Leste: Victims or Martyrs?
Amy Rothschild Ithaca College (IC), USABeyond Nationalism: Youth Struggle For The Independence Of East Timor And Democracy For Indonesia
Takahiro Kamisuna Osaka School of International Public Policy - Osaka University (OSIPP-Osaka University), JAPANContested histories and solidarities from the South: the East Timorese diaspora in Mozambique (1975-1999)
Marisa Ramos Gonçalves Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGALA construção de Timor colonial (1894-1975)
Isabel Boavida Universidade de Coimbra (UC), PORTUGALGeração de Luka: tempo, parentesco e territorialidades em Timor-Leste
Luísa Coutinho Instituto de Ciências Sociais - Universidade de Lisboa (ICS-UL), PORTUGALO lugar dos arquivos na memória e na história do processo de autodeterminação de Timor-Leste
Zélia Pereira Centro de Estudos Sociais - Universidade de Coimbra (CES-UC), PORTUGAL
15. Estudos etnográficos de Ruy Cinatti em Timor
Vicente Paulino Programa de Pós-Graduação e Pesquisa - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (PPGP-UNTL), TIMOR-LESTE; Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais - Universidade Aberta (CEMRI-UAb), PORTUGAL
Keu Apoema Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), BRASIL
Num momento em que se multiplicam em Timor-Leste iniciativas de valorização do património (i)material do país, o trabalho e o espólio de Ruy Cinatti, em grande parte não trabalhado nem publicado, pode ser entendido como um bem singular, com um interesse académico pelos contornos únicos que o autor assume no contexto dos trabalhos antropológicos em Timor português (Castelo, 2011; 2016), tanto no plano teórico quanto aplicado, com destaque para as suas metodologias de trabalho no terreno. De igual forma, este espólio tem igualmente um interesse cultural único para Timor-Leste independente, como uma herança de memórias e saberes, um importante reflexo e contributo, uma vez trabalhadas e apresentadas, para os estudos em curso pelos próprios timorenses, quer no plano académico (Paulino, 2013), quer no plano de uma política cultural de valorização do património (i)material nacional. Este painel pretende suscitar o debate em torno da figura, da vivência e do trabalho desenvolvido em Timor Português, assim como o seu espólio. Este painel é proposto no âmbito do projeto Ruy Cinatti: etnógrafo e poeta, Fundação Calouste Gulbenkian – P226421, https://ielt.fcsh.unl.pt/Projetos/ruy-cinatti/
Apontamentos etnográficos de Ruy Cinatti em Ainaro
Natalícia Emanuela Soares Magno Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (UNTL), TIMOR-LESTEApontamentos etnográficos de Ruy Cinatti em Lospalos
Xisto Viana Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (UNTL), TIMOR-LESTERuy Cinatti em Suai Fohorem e seu estudo etnográfico
Vicente Paulino Programa de Pós-Graduação e Pesquisa - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (PPGP-UNTL), TIMOR-LESTE; Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais - Universidade Aberta (CEMRI-UAb), PORTUGAL] (TL)
Nuno da Silva Gomes Universidade de Lisboa (UL), PORTUGAL; Instituto Nacional de Linguística - Universidade Nacional Timor-Lorosa’e (INL-UNTL), TIMOR-LESTETimorense homem como “eu” numa hermenêutica cinattiana
Irta Sequeira Baris de Araújo Universidade Aberta (UAb), PORTUGAL; Departamento de Ensino da Língua Tétum - Faculdade de Educação, Artes e Humanidades - Universidade Nacional Timor-Lorosa'e (DELT-FEAH-UNTL), TIMOR-LESTEEm diálogo com o Timorense
Isabel Barros Dias Universidade Aberta (UAb), PORTUGALRuy Cinatti e Timor: a tese (in)acabada em antropologia
Lúcio Sousa Departamento de Ciências Sociais e de Gestão - Universidade Aberta (DCSG-UAb), PORTUGAL; Instituto de Estudos de Literatura e Tradição - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa (IELT-FCSH-UNL), PORTUGALAs Paisagens do Sândalo de Timor Leste – perspetivas de Ruy Cinatti (1950-1970)
Lisete Maria da Silva Fortunato Faculdade de Letras - Universidade do Porto (FL-UP)O lulik na obra poética de Ruy Cinatti
Keu Apoema Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), BRASIL
16. Questões contemporâneas, mobilidade e identidade | Contemporary challenges, mobility and identity
As questões debatidas neste painel atravessam a contemporaneidade timorense nas suas redes transnacionais, enquadrando-se no tema geral do colóquio - a ilha e o mundo. As comunicações estão divididas em dois grupos. Um primeiro que abrange uma diversidade de assuntos relacionados a desafios recentes, como aqueles referidos à saúde pública e à política, à educação no exterior e à mobilidade de bens. Um segundo grupo busca debater redes nacionais e simbólicas mobilizadas tanto nas artes marciais como na formação de sentimentos de piedade fomentados pela circulação da Cruz Jovem e pelos valores da paz e da violência.
This panel discusses contemporary timorese life across transnational webs, addressing the general theme of the Colloquium – the island and the world. One group of papers addresses public health and political challenges put by recent national struggles. A second group of papers discusses how Timorese experiences of educational training in foreign countries contribute to national building, and how historical movements instigated by martial arts, by the “young cross” movement across the country and by experiences of peace and violence contribute to a profound and multilayered acknowledgment of regional diversity and unity.
Silvia Garcia Nogueira Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), BRASIL
Susana de Matos Viegas Universidade de Lisboa (UL), PORTUGAL
Martial Arts, Mysticism and Belonging – Constructing Post-Conflict Masculinities in Timor-Leste
Henri Myrttinen Monash University, AUSTRALIACruz Joven (Youth Cross) in Timor-Leste: How the Cross travels around districts?
Toru Ueda Faculty of Foreign Studies - Setsunan University, JAPANNarratives of violence, peace and power in Timor-Leste
Roberta Holanda Maschietto Centro de Estudos Sociais - University of Coimbra (CES-UC), PORTUGALFormas de vida e Timor-Leste: representações sociais e culturais em discursos timorenses
Alexandre Marcelo Bueno Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), BRASIL
Regina Helena Pires de Brito Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), BRASILChina’s Covid-19 diplomacy in Timor-Leste
Mica Barreto Soares Swinburne University of Technology, AUSTRALIACaminhos que se cruzam: considerações etnográficas sobre processos de State e Nation building do Timor-Leste com a construção de si de estudantes timorenses no Brasil e em Portugal
Silvia Garcia Nogueira Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), BRASILPolitical Impasses: Number-Guided East Timor’s Contemporary Democracy
Fernando Ximenes Comité Orientador 25 (CO25), TIMOR-LESTE